Rozhovor s Ing. Máriou Václavíkovou

24. 03. 2017 11:48:54
Rozhovor o štěstí, inspiraci, úspěchu, o tom proč tady jsme a o největší životní hodnotě s paní ředitelkou Obchodní akademie v Satalicích. Přeji příjemné čtení.

Co pro Vás znamená slovo štěstí?

Štěstí je pocit, který si člověk umí sám vyrobit. Já si ho tedy určitě umím vyrobit (směje se). Vnímám to tak, že jsou dva pohledy na štěstí - ten jeden je takový, že štěstí je vnímáno jako náhoda, jako že štěstí je, když si koupím los a vyhraji, tak jako to, že bude pro člověka štěstí, ale to je takové, že to štěstí budu cítit jen v případě výhry. A ten druhý pohled je to, jestli cítím to štěstí a jako, že to je možné v těch mých rukách ovlivnit. Pro mě je to hodně důležité, cítit to štěstí a umět si ho v podstatě zařídit. Myslím si, že člověk se rodí s vrozenou chutí do života a tím optimismem, který souvisí i s tou potencí umět si to štěstí vyrábět. Líbí se mi k tomu toto obrazné přirovnání - někdo vidí láhev a ta je na půl plná, ale někdo jiný jí zase vidí poloprázdnou. Ale také si myslím, že ten pocit toho štěstí se hodně mění dle toho, jak Vás ovlivňuje okolí, lidi se kterými žijete a dokonce i věk (usmívá se).

Co pro Vás znamená slovo inspirace?

To je pro mě strašně moc různých věcí a podnětů. Inspirace může být, že např. slunce zasvítí z nějaké strany a vy uvidíte najednou odlesk, který Vás zaujme, jo. A inspirace může být člověk, že Vám něco řekne, a třeba i zdánlivě na první pohled nedůležitá věta Vás třeba najednou nakopne k něčemu, no prostě nastartuje (směje se). V mém případě to tak právě většinou je, že cítím tu inspiraci vycházející z lidí, např. tedy tím, že něco vyslovím nebo udělají nějaké gesto apod. U umělecky založené osoby si zase ale snadno dokážu představit, že jí může nádherně inspirovat např. to, že se ráno probudí a místo sluníčko je najednou venku zamračeno (přemýšlí chvíli). Takže inspirace, to je něco, co Vás žene dopředu, v něčem se neustále vylepšovat a myslím si, že to i dost souvisí se vnitřním hodnotovým systémem. Já třeba moc nelpím na věcech a větší hodnotu pro mě mají lidé, i proto cítím, že mě víc inspirují. Dám hezký příklad, když jdu někam s mojí maminkou, tak ona si všimne, kdo měl co na sobě atd, a já si toho vůbec nevšimnu (směje se), já si spíš všimnu, jestli tam byli lidi. Každý člověk má jiné vnímání a tudíž každého člověka jistě inspiruje něco jiného.

Co je podle Vás úspěch?

Já jsem takový ten plánovací typ (usmívá se). Mám ráda naplánované věci, kdy si něco vytyčím a řeknu si též, kdy toho chci dosáhnout a v jakém časovém horizontu např. jsem si řekla, že zavedu elektronickou třídnici do školy a povedlo se. Takhle já vnímám úspěch - že se mi podařilo to, co jsem chtěla a předsevzala jsem si. Ale pozor (směje se), ne každý je takový plánovitý. Třeba můj manžel vůbec nerad něco plánuje a u něj je třeba úspěch to, když se mu podaří najednou něco, co třeba vůbec předtím nečekal, tedy neplánoval (směje se), což já zase úspěch nepovažuji např. když jsme opravovali společně prak a mě se podařilo spojit prakovou gumičku (směje se). Ale zase tady platí, že každý je jiný. Já jsem vychovaná docela sebevědomě. Vnímám sama sebe, že jsem úspěšná, takže ve své podstatě čekám, že ten úspěch přijde a vlastně de facto nepočítám ani s tím, že by se mi to něco nepodařilo (směje se). A když se mi něco hned nepodaří, tak to tak dlouho zkouším dokud neuspěji, jen tak se nevzdávám (směje se). Jo a ještě bych chtěla podotknout, že někdy je velmi fajn pocítit i ten spontánní úspěch, jako když Vám např. studenti spontánně zatleskají u něčeho, co rozhodně v ten moment nečekáte, to je pak hodně emotivní.

Proč si myslíte, že tady jste?

No, to vlastně nevím (chvilku přemýšlí). Myslím si, že člověk se jako tak nějak posouvá v tom svém životě, nebo ve vícero životech, to taky nevím, ale klidně mohou být. Prostě si myslím, že ten důvod toho bytí daného člověka, nebo duše, ať to nazveme jakkoliv toho “ono”, tak je ten , aby se prostě to “ono” čím dále víc zdokonalovalo a sbíralo zkušenosti. Věřím ve vývoj.

Co Vás baví v životě?

Moje práce mě hodně baví, to je v podstatě jeden z mých koníčků. Pak mě baví pohyb, a to v jakékoliv podobě. Sport obecně, dobře se tím ventiluje stres. A pak mě baví jídlo (směje se) - experimentovat ve vaření i ochutnávání. A samozřejmě mě baví být s mými dětmi a také s lidmi, což je hlavně pro mě ta moje rodina a přátelé. A také mě velmi baví denní snění. To mě baví extrémně (směje se). Dřív jsem to dělala jen hlavně večer, když jsem si lehla do postele a začala si představovat situace, které bych chtěla zažít. Teď už to své snění klidně provozují i v průběhu dne (směje se), je to taková vizualizace svých snů, kdy jsem s tím začala už ve svém raném dětství.

Co je pro Vás největší hodnota?

Rodina. To jako mám tak, že je rodina a pak je dlouho nic a pak až je teprve práce (směje se). A když řeknu rodina, tak tím myslím - děti, manžel, sestra a maminka. To si myslím, že je hodně důležitý, aby člověk měl rodinu na prvním místě.

Slovo autora článku:Ing. Mária Václavíková je ředitelkou obchodní akademie v Satalících a obchodního institut na Praze 5. Proč jsem jí oslovil pro svůj koncepční rozhovor, který jsem začal dělat koncem minulého roku? Protože mě fascinuje způsob jejího myšlení a otevřenosti, kterou dokáže strhnout a inspirovat své žáky škole a i spolupracovníky kolem sebe. Děkuji tímto za její čas a ochotu a přeji jí v pracovním i osobním životě jen to nejlepší :-)

Autor: Pavel Jartym | pátek 24.3.2017 11:48 | karma článku: 6.87 | přečteno: 387x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 13.54 | Přečteno: 137 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 122 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.19 | Přečteno: 219 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...